Waar staan we voor?

Goed onderwijs

“Op De Cirkel leren wij leerlingen dat fouten maken moet”

Fouten durven maken kan alleen wanneer een leerling zich fijn voelt. Wij staan voor een veilig leerklimaat waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot wereldburger binnen een veranderende en digitale wereld.  

Wanneer leerlingen zich bewust zijn van wat ze leren, waar ze staan en wat ze nodig hebben, zijn ze gemotiveerder om hun leerdoelen te halen. Vanuit bewezen instructie- en leerprincipes zetten we in op een Growth Mindset bij zowel leerlingen als leerkrachten, waarbij het proces van leren centraal staat en fouten gezien worden als kansen om te groeien.

Leerkrachten spelen een cruciale rol in het begeleiden van leerlingen naar succeservaring en groei. De leerlingen komen het beste tot leren wanneer ze regelmatig directe feedback ontvangen over hun ontwikkeling. Deze feedback is gericht op het product en het proces om aangeboden leerstof in het lange termijn geheugen vast te leggen.

 

Wij integreren voortdurend informele evaluaties in onze lessen, zoals observaties, gesprekken en assessments. Deze feedback stelt zowel leerkrachten als leerlingen in staat om te begrijpen waar de leerling staat in het leerproces en wat de volgende stappen zijn om vooruitgang te boeken. We ondersteunen leerlingen in het nemen van verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces. Hiermee vergroten en ontwikkelen we de executieve vaardigheden en dit draagt bij aan een positieve werkhouding en succesvolle leerervaringen.

Wij stemmen ons onderwijs af op de behoeften van de groep en houden zoveel mogelijk rekening met het individu.

Onze ambities
◉ Wij willen het beste uit het kind halen en streven ernaar dat een kind bovengemiddeld groeit.
◉ Een leeromgeving creëren waarin kinderen eigen doelen leren stellen en waarin kinderen leren te reflecteren, na te denken en te praten over leren zodat ze een actieve leerhouding ontwikkelen.

Visie op wereldburgerschap
De Cirkel heet iedereen welkom op de school en hanteert erkende Katholieke waarden zoals o.a. respect, liefde, vertrouwen, vrijheid. Tevens herkent de school zich in een voorbeeldfunctie, waarbij plek is voor iedereen ongeacht geloofsovertuiging, geaardheid, identiteit, interesses en gewoonten. De school is een veilige en democratische (leer)omgeving voor alle kinderen, ouders en personeel, waar sprake is van kansengelijkheid.

Onze werkwijze kenmerkt zich door vertrouwen, verbondenheid en gedrevenheid. Dit betekent dat we vertrouwen hebben in elkaar. We voelen ons verbonden met ieder individu en zijn gedreven om alle kinderen en ouders een leuke, fijne en leerzame tijd op De Cirkel te geven waar men actief en op een zorgzame manier met elkaar omgaat.

Op de Cirkel zorgen we ervoor dat de kinderen leren zich bewust te worden van de wereld om hen heen, zodat zij zich later kunnen vormen tot wereldburger. Wij leren onze kinderen kritisch naar de wereld te kijken en daarin overwogen besluiten te nemen.

Wij stimuleren onze kinderen met een brede blik de wereld te bekijken, verkennen en open te staan voor verschillen. We willen kinderen bewustwording meegeven van de effecten en gevolgen van hun gedrag en dat zij zich bewust worden van de gevolgen van hun gedrag zowel online als offline.
We hebben ons als doel gesteld dat alle kinderen De Cirkel verlaten met zelfvertrouwen en zelfkennis, waarbij zij hebben geleerd om open te staan voor andere culturen. Hierbij staat respect en kennis hoog in het vaandel. We vinden het belangrijk dat de kinderen leren zoeken naar verbindingen met anderen. Vaardigheden als een (kritische) mening vormen, argumenteren en discussiëren zijn daar onderdeel van, maar ook acceptatie van verschil in standpunt is daarbij belangrijk.

Door de kinderen op De Cirkel mede-eigenaar te laten zijn van hun eigen leerproces, geven wij de kinderen ook eigenaarschap in de keuzes die zij maken ten behoeve van de aarde. Zij leren dat zij zelf medeverantwoordelijk zijn voor het leveren van een positieve bijdrage aan een betere wereld.

De kinderen krijgen de kans om als ‘kleine’ burger op de basisschool betrokken en actief deel te nemen aan een veilige en democratische maatschappij, zodat zij later een verantwoordelijke burger in de samenleving kunnen zijn.